#9Interviu Povesti despre oameni – Romina Rosu Consultant in Organizare

“Sometimes, less is more”, spune invitata lunii noiembrie in cadrul rubricii “Povestea de succes a lunii” la Brainplay Community. Iar noi nu o vom contrazice, pentru ca ne aduce in interviul de astazi o multitudine de argumente pentru care simplificarea este necesara, utila si benefica.

Romina Rosu este primul Consultant KonMari Certificat din Romania, Professional Home Organizer si fondator Organizo, dar si om ce cauta starea de echilibru in tot ceea ce face.  Regasesc in intalnirea cu ea o persoana joviala si calda, dar si un foarte bun speaker, deschis la a impartasi cu noi experiente minunate de simplificare a vietii, a spatiului si a mintii.

1. Cum a inceput pentru tine povestea simplificarii?

Am inceput sa simplific acum mai bine de 10 ani, pe fondul unei situatii de criza. Pe vremea aceea cheltuiam tot ce castigam pana la jumatatea lunii si apoi ma imprumutam de la prieteni. O mare parte din bani erau cheltuiti pe lucruri, in special pe haine, accesorii si incaltaminte. Imi placea sa imi cumpar lucruri, sa imi iau doza de fericire din shopping. Nu imi dadeam seama, totusi, ce impact are acest obicei asupra vietii mele, asupra spatiului si asupra mintii. Insa, in acea perioada, am inceput sa coordonez un program de educatie financiara in compania in care lucram. Acesta a fost momentul de cotitura pentru mine, care nu a venit singur. A venit cu constientizarea faptului ca eram intr-un mare faliment. Desi am fost in negare multa vreme, pentru ca principiile de educatie financiara intrau in contradictie cu cele ale unui mare shopoholic, cu timpul am inceput sa fiu mai atenta pe ce imi ”cheltuiam” energia si timpul, am inceput sa economisesc si, cel mai important, sa imi dau seama ca multe din lucrurile pe care le detineam, nu erau de fapt pentru mine, nu ma reprezentau. De aici, nu a mai fost decat un pas spre simplificare. M-am oprit din a-mi mai cumpara cantitati mari de lucruri, am inceput sa evaluez lucrurile pe care le aveam si am inceput sa le vand sau sa le donez pe cele care nu-mi mai foloseau. A fost o schimbare a obiceiurilor care s-a produs in cativa ani, cu actiuni mici, nu peste noapte.

2. Ce reprezinta mai exact metoda KonMari?

KonMari este o metoda de simplificare si organizare prin care iti pui ordine in casa, in minte si in viata. Stiu, poate parea exagerat si imposibil sa fie adevarat, insa sunt sute de mii de oameni, de peste tot din lume, care povestesc cum si-au schimbat stilul de viata cu ajutorul metodei KonMari. Unul dintre ei sunt chiar eu, desi procesul meu a inceput cu mult timp inainte de a afla de metoda. Eu am invatat organizarea in familie, iar cel care mi-a predat-o a fost chiar tatal meu. Tatal meu era un om foarte organizat. De asemenea, imi amintesc ca mergeam in vacanta la bunici si le organizam toate camerele din casa. Asa am ajuns ca pe parcursul anilor sa imi perfectioneze propriile metode de simplificare si organizare, pana am descoperit ca pot transforma acest lucru intr-o profesie. Ce trebuie sa intelegem, totusi, este urmatorul lucru: schimbarea obiceiurilor se realizeaza in timp, cu rabdare, cu grija, cu pasi mici, de aceea un proces transformational KonMari dureaza intre 3 si 6 luni. Nu o zi, nu o saptamana, nu o luna. Practic, metoda KonMari te ajuta sa iti redefinesti relatia cu lucrurile pentru a avea o viata mai organizata, sa intelegi ce determina consumul si acumularea, care sunt consecintele unui spatiu dezorganizat si ce poti face pentru a schimba scenariul astfel incat sa-ti fie mai bine si mai usor acasa. Lucrurile sunt instrumentul prin care ajungi sa stai fata in fata cu trecutul si viitorul deopotriva.

3. Ce beneficii aduce simplificarea, si ma refer aici atat la modul de a gandi si a actiona, cat si la bunurile pe care tindem sa le acumulam de-a lungul vietii?

Sunt foarte multe lucruri bune care vin cu simplificarea spatiului. In primul primul rand, ai mai mult loc fizic. Poti sa te misti, poti sa te organizezi mai bine, castigi timp si ”cheltuiesti” mai putina energie pentru curatenie si ordine. Iti ia, efectiv, mai putin timp sa pui lucrurile la locul lor. Apoi, partea cea mi interesanta este cea mentala. Cand simplifici si iti organizezi spatiul, ai mai multa claritate, redobandesti controlul si starea de echilibru, incepi sa te gandesti cu mai mult interes la banii tai si la timpul tau, relatiile se imbunatatesc si ai mai mult timp pentru oameni.

4. Cand “mult” devine “prea mult”?

Cand nu te mai simti bine acasa, cand esti coplesit, cand ai pierdut controlul, cand casa devine o sursa de stres si nu o sursa de bucurie, de armonie, de echilibru. Sunt oameni care imi spun ca ar prefera sa nu mearga acasa pentru ca este totul ”vraiste”. Sunt oameni care imi spun ca le-ar placea sa mearga sa doarma la hotel, ca acolo nu cade totul pe ei. Din pacate, ”prea multul” se instaleaza in timp, cu fiecare ”calatorie” pe care o facem in magazine, fie ca sunt virtuale sau fizice. Daca nu cautam sa aflam de ce avem nevoie cu adevarat si daca nu constientizam impactul acumularii asupra noastra, sunt sanse foarte mari sa ne intalnim cu ”prea multul” intr-o zi. Si, intrebarea care apare cel mai des in aceast stadiu este ”Oare cum am ajuns aici?”

5. Am ajuns intr-un punct in care inteleg ca este nevoie sa fac o schimbare in mediul in care traiesc. Cum incep?

Incepi prin a-ti raspunde sincer la urmatoarea intrebare ”de ce?”. De ce vrei sa simplifici, de ce vrei sa iti organizezi casa? Care sunt nevoile, ce arde? Cum vrei sa te simti Acasa? Ce om vrei sa devii daca iti pui casa in ordine si ce face acest om zi de zi? Cum arata viata acestui om dupa ce si-a pus casa in ordine? Raspunsurile la aceste intrebari te vor ajuta sa iti dai seama daca esti pregatit sau nu. Apoi, este important sa cunosti partea logistica a procesului si ce implica el, inainte de a intoarce casa pe dos.

6. Cum arata pentru Romina Rosu un spatiu de viata sanatos?

Un spatiu de viata sanatos este un spatiu cu putine surse de stres, cu putine elemente care imi  distrag atentia si imi tin mintea ocupata si ingrijorata. De asemenea, in acest spatiu sunt lucruri utile si lucruri frumoase, care imi dau o stare de bine cand le privesc, circula aerul, este spatiu pentru vorba si pentru joaca, pentru invatare si pentru distractie.

7. Ce pot face pentru ca spatiul de lucru sa beneficieze de o improspatare sanatoasa ?

Am biroul acasa, deci lucrez de acasa. Primul si cel mai important aspect pentru mine este sa pastrez masa libera si ordonata. Pe biroul meu sunt doar lucruri de care am nevoie – laptopul, agenda, pixul, jurnalul si un odorizant de camera J Cu cat ai mai multe lucruri care nu-ti sunt de folos, cu atat atentia ta va merge in mai multe directii, iti va fi mai greu sa te concentrezi, vei simti o stare de disconfort.

8. Cumparam mult, influentati de emotii de moment si de nevoi care nu sunt reale. Ai un sfat pentru oamenii care nu au reusit pana acum sa opreasca nevoia de shopping excesiv ? Este nevoie oare sa ne indreptam atentia spre un alt aspect?

Cumparam din dorinte si mai putin de nevoie, cumparam pentru experienta pe care ne-o ofera shopping-ul si mai putin pentru ca ne trebuie un anumit lucru. Cand exersezi shopping-ul aproape zilnic, este greu sa te opresti dintr-o data. Insa, nu imposibil. Prin constientizare, ai optiunea sa inlocuiesti o sesiune de shopping cu o intalnire cu prietenii. Nu va fi usor, iar schimabrea nu se va produce peste noapte. Vei fi in continuare tentat sa mergi la shopping pentru ca este usor si pentru ca nu depinzi de nimeni. Nu trebuie sa faci o programare, sa inchiriezi o masa la restaurant sau sa tii cont de programul cuiva. Este accesibil, prezent si ofera satisfactii imediate, chiar daca acestea nu dureaza decat pana ajungi acasa 🙂

9. Mai este o luna pana la Craciun, o sarbatoare a belsugului dar si a risipei de orice fel. Cum putem sa ne bucuram de aceasta sarbatoare fara a mai face cumparaturi in exces?

Luna decembrie este o luna plina de emotii de toate tipurile, de la bucurie, incantare, liniste, regasire pana la agitatie, stres, tensiune si incordare. Este o luna a cadourilor, dar si o luna a exceselor si a risipei. Si spun acest lucru pentru ca imi amintesc ce se intampla in aceasta luna, in familia mea. Toata lumea alerga cu sufletul la gura sa pregateasca Craciunul si, in seara dinainte, eram toti rupti de oboseala. Cata bucurie poti obtine dintr-o astfel de stare? Apoi, eram incurajati sa mancam cat mai mult, caci doar nu se muncise degeaba, si eram mustrati daca nu dadeam curs invitatiilor J Acum, serios, cat poate manca un om intr-o zi? Cu povestea asta am crescut si mi-a luat mult timp sa constientizez impactul – financiar, emotional, de timp si energie, dar mai ales social. Cine mai avea chef de vorba si de glume dupa un maraton la cumparaturi si in bucatarie? Nu cred doar ca avem nevoie de foarte putin pentru a sarbatori Craciunul, insa cred ca  bucuria sta in timpul petrecut impreuna, și mai putin in lucrurile pe care le pregatim sau pe care ni le daruim. Poate ca a venit timpul sa fim mai fericiti, nu doar mai bine pregatiti. Iar daca vrem, totusi, sa daruim ceva fizic, recomand sa cumparam, din timp, lucruri simbolice – prajituri, ceaiuri, cafea, globulete pictate manual, obiecte artizanale. Daca consideram ca este prea putin, recomand sa daruim vouchere care pot fi achizitionate de la aproape toate magazinele fizice sau online. Astfel, cresc sansele sa aducem o bucurie reala in viata celor aproapiati, fara a contribui la acumularea de lucruri.

In final, sunt de parere ca oamenii care sunt alaturi de noi pentru ceea ce suntem, si nu pentru ceea ce le putem oferi, ne vor iubi la fel de mult fie ca le vom darui o prajitura artizanala, o bluza sau un parfum.

10. Ce pui la cale pentru sfarsitul de an si unde te putem gasi?

In 23 noiembrie, la Carturesti Verona, organizez ultimul workshop ”Less stuff, more living” de anul acesta. In cadrul workshop-ului povestim despre schimbare, mindset, simplificare si organizare, despre metoda KonMari, despre constientizare si comportament responsabil. Mai multe detalii, gasiti pe pagina evenimentului – https://www.facebook.com/events/502580680599630/. Workshop-ul este gratuit, insa de fiecare data imi aleg o cauza pentru care oamenii pot dona. Acum vom ajuta Asociatia Ana si Copiii pentru a cumpara materiale de care au nevoie in Atelierul de Creatie. Aici mestesugaresc cadouri de Craciun cu suflet. Dupa acest workshop, mergem in vacanta, insa voi continua sa scriu pe www.organizo.ro si pe pagina de Facebook – https://www.facebook.com/organizoromania/.

Sa avem sarbatori linistite 🙂

Daniela

Leave a Reply

Postari recente